Auton korjaaminen on sitten mielekästä puuhaa, varsinkin kun sitä joutuu harrastamaan jatkuvasti. Oman työni osuus näissä ei ole ollut kummoinen, mutta olen sentään saanut samalla vaihdettua ilmansuodattimen. Se kotelo on akun vieressä oleva musta laatikko, helppoo kuin heinänteko, pari nipsukkaa pois, likainen suodatin pois ja uusi upean keltainen tilalle. Ei voi erehtyä.

En o kyl koska ollu muute heinäteos, paitti pienenä sain istua heinäkasan päällä ja juoda lämmintä maitoa kossupullosta ja syödä pullaa. Tähän kuvaan voin verrata siis omaa osuuttani kaikissa näissä remonteissa, mutta tietämykseni erilaisista autonosista on kasvanut suunnattomasti. Osaan kyllä sujuvasti kertoa mistä osasta on kyse missäkin remontissa ja millainen se on sisältä, mutta ei mulla ole hajuakaan, jos kysytään missä se sijaitsee autossa, saati mihin se vaikuttaa auton toiminnoissa. Arviolta heittämäni vastaus on jotain etupuskurin ja vetokoukun väliltä, sinnepäin se kuitenkin menee.

Paitsi osaan tietenkin kertoa, että sököt takapyöränlaakerit huutaa aivan saatanasti, ohjaustehostimen rikkoonnuttua auton ratti tuntuu hemmetin painavalta, sekin huutaa ikävästi ja jarrutehostimen alipainepumpun hammaspyörien, ketjun ja laahaimen yhteistoiminnallinen hajoaminen huudattaa ensin konepellin alla kuin hiekka hampaiden välissä ja lopulta jarrut ovat raskaat, äkisti niitä ei ole ollenkaan ja fiuu, näin sitä Heittoa taas heitellään.

Nissanista on nyt käyty läpi yhtä sun toista osaa, vaihdettu uuteen ja korjattu vanhaa entistä ehommaksi. Uudet tai korjatut osat toimii tai sitten ei toimi ja syitä toimimattomuuteen on lukuisia; osat oli vääriä, maanantaikappaleita tai sitten autonvalmistaja ei ollut ajatellut asioita loppuun asti suunnitellessaan kyseistä osaa.

Ohjaustehostin ei mennyt katsastuksesta enää läpi kesällä ja laajamittainen, ainakin 50m2 pihamaata vaatinut remontti käytiin läpi vuodon tukkimiseksi. Autokorjaamon hinta-arvio moiselle remontille oli 100-600e. Aito ja alkuperäinen osa, joka mahdollisesti pitäisi uusia kokonaan, maksaisi tuon 600e ja siihen työtunnit päälle á60e, ehkä, jos ei käy liian raskaaksi kyseinen operaatio korjaajalle. Eli toiveissa oli, jos moottori ja kaikki sen pikkuiset osat painaisivat yhteensä yli 20kg, tuntihinta olisi varmaan 10e per lisäkilo?

Nissanin konepellin alus purettiin pieniksi palasiksi ympäri pihaa, tehostin saatiin irti kääntämällä sellaisia tankoja, jotka ovat kiinni niissä etupyörissä erilaisilla nivelillä ja ei muuta kuin ihmettelemään vuodon syytä ja tapaa millä se tukitaan. Pienen mehiläispesän kokoinen mutikka ja niin törkyinen ja paljon päänvaivaa aiheuttava! Sievä se sitten oli kun puhdistettiin öljystä ja muusta liasta.

Etsittiin sopivan kokoinen rengastiiviste, en tiedä mistä Seppo sen kehitti, pantiin tehostin läjään,kerättiin kaikki vekkulinnäköiset, pienen pienet osaset takaisin mielestäni erittäin hallitsemattomasti järjestettyyn moottoritilaan; tämä letku tähän ja tuo tötterö tuonne, väännäpä pienillä sormilla tuo mutteri paikalleen...

Tämäkin remontti kesti kolme päivää ainakin, auto pieninä palasina pihalla, jotta pääsee sen pienen vekkulinnäköisen vekottimen kimppuun ja mitä maksoi se itsekeksitty varaosa? 3euroa. Kyllä, kolme euroa! Kauhea työ pienen pätöisen renkulan takia. Ei ole ohjaustehostin huutanut enää automaattivaihteistoöljyä.

Ei ihme että korjaamoilla on huippuhinnat. Mm. autojen konetilat on tehty niin ahtaiksi ja epäkäytännöllisiksi ettei niissä yksinkertaisesti mahdu iso eikä pieni mies tekemään mitään vaikka olisi minkälaiset vehkeet käytössä. Meikäläinenkin joutui uhraamaan pienet sievät ja sileät siivoojan kädet sinne kaiken rasvan sekaan, hyyi.

Entäs jos vain rakentaisi suoraan paskan auton? Mainoslauseeksi vain Helvetin halpa, osta varaosat jo valmiiksi, kassillinen kamaa puoleen hintaan, perävalotakuu! Ensimmäinen etupyöränvälinivelenkulmakaarenkytkösliittimen ruuvi kaupanpäälle. Sellaista osaa ei oikeasti olekaan, mutta mistäpä ne (me) naisparat sen tietää, uusi hieno auto on tärkeintä, ihan sama vaikka se seisookin korjattavana, pääasia että maalipinta kiiltää edes sateella.
Pistäisi sitten kyseisen automallin hinnan niin alas, ettei haittaa vaikka joutuu korjaamaan jatkuvasti? There is no business unless there is no Nissan. Paitsi että Nissan ei ole halpa auto, mutta voisi olla!

Vaihdetaanpa etupyörän niveliä seuraavaksi. En osaa sanoa, mikä se niistä nivelistä oli, mutta aurauskulmat oli kuitenkin viturallaan etupäässä takapäässä, haahaa tuo on vanha juttu, oikeasti etupäässä pelkästään. Rengasta kului ihan solkenaan tehostinrempan jälkeen ja aina vaan paheni, kesken suoran tien saattoi auto pompata sivuun jonkin pienen hiekanjyväsen takia. Rengasliikkeessä ensimmäisellä kerralla kieltäytyivät säätämästä niitä kulmia, kun on niin paljon 'klappia'. Ihan sivuhuomautuksena, että takapyöränlaakerit oli vaihdettu myös kesällä aiemmin ja nyt ne huutivat taas. Mutta kyllä tämäkin sivuhuomautus kuuluu tähän juttuun. Nimittäin etupyörän niveliä tutkittiin, ei niissä isompaa vikaa ollut, mutta pyöränapa oli kulunut. Ok, siis laakeria vaihtoon ja napaa korjaamaan.

Vaihdetaan laakerit eteen ja taakse. Ei huuda enää. Kulmat suoristetaan ja saadaan siitä oikein kaunis todistus. Hienoa. Ostettiin muutamat renkaatkin samalla, koko systeemi maksoi niin paljon, ettei tunnu enää missään yks tai kaks renkaan osto, hohhei, euro on pyöriä.

Mainittakoon, että edellisenä kesänä tutkittiin toisen puolen etupyörän niveliä, laakeri oli pyörähtänyt navan ympärillä, kuluttanut sen ohuemmaksi, korjattiin sorvaamalla ja siksi tämä toisen puolen pyörän laakerin ja navan korjaus onnistui helposti ja nopeasti, kun tiesi mistä on kysymys. Ainakin multa, mähän vain kuuntelin Sepon kiroilua sen auton kimpussa ja vaikka ilmeeni oli luultavasti vakuuttavasti osaaottava, en pysty sanomaan osasinko ottaa remonttia yhtä raskaasti.

Njoo, toissa kesänä alkoi konepellin alta kuulua kuin olisi ollut hiekkaa rattaissa. Ajamiseen se ei suuremmalti vaikuttanut, mutta olipa ikävä ääni. Kuten kuluneena kahtena viime päivänä, kaikilla parkkipaikoilla sain enimmäkseen miehiltä piiitkiä katseita. Saattaisin olla hyvinkin imarreltu, jos olisin kuuro ja yksinkertainen. Mutta tässä tapauksessa nostin vain käsiäni huutaen suureen ääneen, MÄ TIEDÄN MIKÄ TÄSSÄ ON VIKANA, MUTTA EN VOI SILLE ASIALLE YHTÄÄN MITÄÄN JUURI NYT! Yleisöä on enimmäkseen naurattanut ja ilmeet muuttuneet myötätuntoisiksi.

Tällä hetkellä oma nisukkani, pikku rimeraiseni seisoo paikallaan pihassa, odottaa huomista päivää, että pääsen sen vaihtamaan uuteen ja hetken aikaa parempaan rullaavaan rojektiin.